Met vloggen je vakgebied promoten!

Influencers kunnen veel geld verdienen met het plaatsen van berichten en video’s op sociale media. Deze drie ‘werk-influencers’ vloggen en bloggen naast een doodnormale functie in de zorg, agrarische sector en binnenvaart en vertellen volgers alles over hun beroep. 

In tegenstelling tot Niessen en Boer Gerrit, begon schipper en stuurman Liana Engibarjan (29) wel met vloggen om iets aan het arbeidstekort te doen in de binnenvaart. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van het werkveld, stelt de schipper. ,,Het is een gesloten wereld, een technisch ingewikkelde sector, maar zulk leuk werk. Als we meer laten zien van het vak, dan wordt er altijd wel iemand enthousiast.” 
Inmiddels heeft Engibarjan een goed lopende onderneming en wordt ze door verschillende bedrijven ingehuurd als ‘binnenvaartinfluencer’. Haar leukste video tot nu toe? ,,Ik mocht het afbouwen van een schip filmen. Het is zo bijzonder om te zien hoe goed de mannen met elkaar samenwerken en hoe het schip elke minuut verandert.”

Hoe meer succes Engibarjan heeft op sociale media, hoe meer uren ze eraan kwijt is. ,,Ik heb een erg druk bestaan. Daarom vaar ik nu soms wat minder, terwijl ik het nog steeds fantastisch vind. Maar ik wil me focussen op mijn bedrijf, ik kan altijd nog wel in de binnenvaart terecht.”

Vervelend

Engibarjan is een goedverzorgde, jonge vrouw. Het publiek wil daarom niet altijd geloven dat ze naast influencer ook echt schipper is. ,,Iemand vroeg een keer of ik gecast was door een bureau.” Op haar video’s krijgt ze ook weleens negatieve reacties. ,,Zoals ‘heb je ook je vaarbewijs? wat knap van je’ of ‘je weet veel van techniek, je hebt je zeker heel goed ingelezen?’. Ik word niet altijd serieus genomen en dat is best vervelend.”

Lees verder: https://www.ad.nl/ad-werkt/deze-werk-influencers-hebben-duizenden-volgers-op-sociale-media~aa342cfd/

Bron: AD.nl
Foto: Pixabay.com