Hoe voorkom je last van je rug?

We worden bedolven onder de tips om thuis actief te blijven en bestookt met de reminder dat meer dan twee uur achter een laptop zitten echt niet gezond is. Dat weten we heus wel. Maar wat als nu je tóch last hebt van je schouders of je rug door het thuiswerken?

Last van fysieke ongemakken door het thuiswerken? Een zere rug? Stijve schouders of een muisarm? Normaal gesproken – als je dan al last hebt – ga je naar de fysiotherapeut die de spieren even los masseert. Helaas is dat ingewikkeld, op 1,5 meter afstand. HC Health – een bureau dat bedrijven helpt om fit te blijven – geeft virtuele fysiotherapie waarbij op afstand tips en adviezen worden gegeven. Oprichter en fysiotherapeut Rogier van Hoorn: ,,Het is hartstikke druk, we krijgen ongelooflijk veel berichten van mensen met fysieke klachten.”

Veel klachten gaan over een stijve nek, schouders of de onderrug. Ook RSI-achtige klachten komen vaker terug, last van de pols en elleboog. ,,Dat komt doordat veel mensen op hun laptop of telefoon werken. Dan ben je meer aan het priegelen wat zorgt voor lokale overbelasting.” Kanttekening: sowieso was er toename in dit soort klachten, nu nóg meer dan anders. ,,Meestal zitten mensen aan de keukentafel, zonder goede stoel en zonder scherm. Wij geloven dat je ook daar goed kunt werken, mits je je werkwijze aanpast.” 
Omdat we ook de komende weken nog wel even door moeten, thuis en zonder fysiotherapeut, zetten we de belangrijkste tips van Van Hoorn op een rijtje. 

Lees verder:  https://www.ad.nl/nlblijftthuis/zes-tips-van-de-fysio-aan-thuiswerkers-om-rug-en-nekklachten-te-voorkomen~a333d139/

Bron: Ad.nl
Foto: Pixabay.com