Wat kun je doen tegen chronische stress?

Stress is slecht, en moet te allen tijde vermeden worden – het liefst door je zo rustig mogelijk te houden. Sta je onder druk, dan is het zaak te stoppen waar je mee bezig bent en zo snel mogelijk te ontspannen, al dan niet geholpen door ademhalingsoefeningen, mindfulness of yoga. Althans, als we sommige coaches en goeroes mogen geloven. Maar klopt dat wel?

Turbo erop

Stress betekent letterlijk: ‘onder druk zetten’. En zo gaat het ook bij stress: door externe omstandigheden wordt er druk op ons uitgeoefend. Er wordt net wat meer van ons gevraagd, en daarom moet de turbo erop. Een sollicitatiegesprek, een deadline of een belangrijke presentatie vergen extra energie, scherpte en kracht – en dat is precies wat je kúnt wanneer je strest. Stress zorgt dan voor betere prestaties. Deze incidentele stressors hebben dan dus juist een positieve uitwerking (mits je er niet mee overdrijft).

Het is zelfs zo dat je sterker wordt van stress. Vergelijk het met je spieren: als je een maand in bed ligt gaan je spieren flink achteruit. Je spieren blijven op peil wanneer je ze regelmatig gebruikt. Wanneer je ze met controle flink onder druk zet (bijvoorbeeld door tijdens bootcamp minutenlang squats te doen) groeien ze juist. Zo werkt het ook met je stress-spier. Door geregeld uitdagende en spannende dingen te doen, maak je nieuwe hersencellen en -verbindingen aan en kweek je stressbestendigheid.

https://www.ad.nl/ad-werkt/chronische-stress-is-een-monster-dit-doe-je-ertegen~a00ebde5/

Bron: AD.nl
Foto: Pixabay.com